Här på veckans kris har det tidigare diskuteras vad som är en kris.
Varuhuset NK får denna vecka symbolisera litet av en anti-kris. Eller som
Alexandra Charles uttrycker det ”en storm i ett vattenglas.”
NK ville visa ny design och väcka diskussion om olika missförhållanden i
världen. Som en del av detta tog de in lakan som ser ut som ihoptejpade
kartonger och erbjuder möjlighet att sova som en hemlös, för 700kr…
Det här sticker i ögonen och väcker upprörda känslor eftersom den exklusiva
varuhuset tjänar pengar på att exploatera utsatta. Att de sedan säger sig vilja
göra en god gärning faller ganska platt.
Det är väldigt svårt att göra ett projekt som ligger så långt ifrån den
allmänna uppfattningen om ett företag, särskilt när den uppfattningen handlar
om lyxkonsumsion och materialism.
En intressant reflektion är vilka känslor samma lakan skulle väcka om det var
stadsmissionen som sålde dem?
Däremot har lakanen fungerat väl i PR syfte genom att ge uppmärksamhet och
mediatid åt NK och även åt stadsmissionen. Det har väckt debatt vilket ju
faktiskt var syftet enligt NK.
I slutändan påverkar det här knappast NK negativt i någon större utsträckning och
klassas nog inte som en kris, även om mediagenomslaget var stort i alla dagstidningar,
nyhetskanaler och inte minst i sociala medier.
Robin von Euler
Gästskribent på Veckans Kris